Wartburg 353 Východoněmecká limuzína

23.02.2011 16:28

Země- Německo (NDR)

Město výroby- Eisenach

Počet vyrobených kusů-1 225 190Ks

Počet prodaných kusů v ČSSR- 70 000 vozů v letech 1966-1986

Cena- verze standart-52 000 Kčs,De luxe-54 000Kčs,tourist-61 000 Kčs

Podobně jako většina modelů nabízených na trzích východního bloku se také Wartburg 353 držel v prodeji enormně dlouhou dobu. Začal se vyrábět v roce 1966 (a to ještě využíval šasi z předchozího modelu 312.Wartburg 353 měl v Československu spoustu příznivců,ale i nepřátel.Limuzína z NDR totiž měla spostu předností,ale stejné množství vad.Hranatý a dnes téměř archaický Wartburg,byl ve své době moderní automobil a patřil mezi světovou desingerskou avantgardu.A právě v roce 1966 spatřil světlo světa zcela nový wartburg,který byl označen číslem 353.Výrazně hranatá karoserie splňovala podmínky trhu.Jednalo se o opravdu moderní a hezký automobil,ale pod jeho karoserii se skrývala zaostalá technika.Přístrojová deska byla skromnější a nabízela jen nejdůležitější prvky.Dvoudobý motor byl také velkou slabinou.Jedinou velkou výhodou dvoudobých motorů byla obdélníková konstrukce(v motoru nebyla mazácí souprava a rozvod ventilů),nevelká hmotnost a nízké výrobní náklady.Dvoudobé motory měly díky svému principu každé druhé pracovní dny větší výkon a šly znich vyždímat vysoké otáčky.Velkou slabinou ,ale byla vysoká spotřeba a štiplavý kouř z výfuku.Model 353 měl ještě další přednosti,například to,že měl poměrně vysoký podvozek a skvěle si poradil na nerovných silnicích.Měl také velký zavazadlový prostor 525l (verze sedan).Wartburg 353 se vyráběl ve třech verzích-Tourist,Limousine,Trans.Wartburg měl také díky motoru mnoho úspěchů v automobilových závodech.Další zajímavostí bylo to že wartburg byl postaven na rámu.To znaméná že karoserie je samostatná a slouží pouze jako kabina pro cestující.Teoreticky bylo možné odjet autem bez karoserie,neboť motor,odpružení a všechny zásadní součástky byly připevněny k rámu.Ke konci svého života,ale wartburg působil zastarale.Jeho rámová konstrukce,motor,pneumatiky s křížovou konstrukcí(mají slabou přilnavost) již nebyla moderní a bez větších změn až do roku 1988 se vyráběl více než 20 let

Jízda trochu připomínala jízdu v plechovce.A z měkkých sedaček po dlouhé cestě bolely stehna.Wartburg na svou dobu dokázal jet rychlostí 130km/h což bylo docela slušné.V roce 1975 byl výkon motoru zvýšen na 50 koní.Modernizace přišla v roce 1984,kdy wartburg dostal novou přední masku ve kterých už nebyly světlomety utopené.Řadící páka byla umístěna na podlahu.Vozy Wartburg se prodávaly téměř výhradně ve východním bloku.Ve Velké Británii se prodával wartburg 353 ve verzi Knight(rytíř) s volantem vpravo.Podle klubových stránek se ve Velké Británii prodalo celkem 19 947ks a to v letech 1964-1976.Měl také velmi vysoko umístěnému zavěšení,proto byl automobil v zatáčkách velice nestabilní.

Model 1.3

Výraznější změnu prodělal Wartburg 353 v roce 1988, kdy se do něj začal montovat čtyřtaktní motor Volkswagen o objemu 1.3 l. Změna motoru se projevila na úpravách podvozku a také karoserie.Wartburg dostal nové světlomety,5stupňovou manuální převodovku,modernější a propracovanější interiér. Po pádu berlínské zdi se definitivně ukázalo, že ani tyto změny nepomohou značku Wartburg udržet, a proto byl dne 10. dubna 1991 vyroben poslední Wartburg s označením 1,3.Po 43 letech,kdy ideologie vítězila nad zdravým rozumem,se na východní břeh Labe vrátila demokracie a sní kapitalismus.Vychodoněmecká éra dvoutaktů skončila. 

Wartburg 353,byl velice elegantním vozem.

Výfuk byl většinou montován na levé straně .

Interiér se neměl ve své době zač stydět.

Modernizovaná verze z roku 1984.

Verze Tourist

Verze 1.3

Vzhled,prostroný interiér,velký zavazadlový prostor,levné náhradní díly,snadná oprava,kvalita zpracování,skvěle  žehlí nerovný povrch. 
slabý a hlučný motor,spotřeba,v zatáčkách se naklání a je nestabilní.

 

Časté závady a údržba

Při dlouhém brzdění motorem,bylo možné motor zadřít.Proto bylo při brzdění motorem z kopce nutné vypnout zapalování a občas sešlápnout plyn,aby se kvůli mazání do prostoru klikové hřídele dostalo palivo s olejem, a přitom nedošlo k zapálení a nežádoucímu tahu motoru.

Únik oleje z převodovky.