Škoda120l Český Blesk

13.03.2011 13:44

  Země- Česaká Republika (ČSSR)

Město- Mladá Boleslav

Počet vyrobených kusů- 2 020 250 kusů

Cena- 65 630 Kčs

Prodej v ČSSR- 355 tisíc vozů v letech 1976 1988

Přestože dnes může být terčem posměchu, v průměru není jejich poruchovost zdaleka tak velká. Dodnes škodovka 120 brázdí naše silnice a dodnes je velice používaná. Stodvacítka s motorem vzadu se může pochlubit na svou dobu poměrně prostorným interiérem, kam se poskládají čtyři průměrně vzrostlí cestující. Ani zavazadelník v přídi není malý, ale přístup k němu není zrovna jednoduchý. Při delších cestách se také používalo jakési odkladiště za zadními opěradly, které má objem 120l. Limitem je dnes už nedostatečný výkon motoru. Ten se sbírá velice hlasitě. Dnes se dokonale hodí na jízdu do práce, na menší vzdálenosti nebo také jako dokonalý služebník. Díky zadnímu pohonu se vyškrábe kamkoliv.

Předchůdcem této řady byly vozy Škoda 100 a 110.

Karosérie je samonosná celokovová uzavřená, čtyřdveřová, se vzadu podélně uloženým motorem a pohonem zadních kol. Typickým znakem vozu je vpředu umístěný chladič s elektrickým větrákem a dva zavazadlové prostory - hlavní se nacházel pod přední kapotou, příruční za opěradly zadních sedadel. Pod předním zavazadelníkem (jehož víko se otevíralo do strany - závěsy byly na levé a z kabiny ovládané zámky na pravé straně vozu) se nacházelo rezervní kolo, které bylo zároveň účinnou součástí přední deformační zóny.

Práce na nástupci morálně, technicky i bezpečnostně zastarávající Škody 100/110 započaly už během roku 1971. Zcela nová karoserie je hranatější, dynamičtější a disponuje větším celkovým zasklením, což znamená do jisté míry nadčasový design a přitom dělá z poměrně malého vozu dojem většího. Linie i prostorové řešení vychází z projektu Škoda 727 z roku 1972 a vyhovuje požadavkům EHK ohledně pasivní i aktivní bezpečnosti (deformační zóny, bezpečnostní zámky, bezpečnostní hřídel volantu, palivová nádrž v zadní části vozu apod.). Podvozkové skupiny (motor, převodovka, nápravy) byly po úpravách převzaty z předchozích modelů.

Pro výrobce bylo příjemné snížení počtu výlisků i svarů oproti předcházejícímu modelu, což přineslo zrychlení výroby. Podstatným krokem ke zvýšení životnosti automobilu bylo zavedení elektroforetického lakování karosérie, které se s menšími úpravami na technologii používalo i pro pozdější typy Škoda Favorit a Škoda Felicia.

Nová škodovka byla motoristické veřejnosti představena na brněnském strojírenském veletrhu v roce 1976.

 

Škoda 125 je modernizovaná verze typu Škoda 120 L, vyráběná od 19. 10. 1988 (pouze ve verzi L). Jeho výroba probíhala souběžně s vozy nové typové řady Škoda 781 (Favorit), jejichž produkce v té době ještě zcela nepokryla kapacitu výrobních a montážních linek. Oproti původní Škodě 120 L se vozy Škoda 125 L lišily zejména sériově montovanou pětirychlostní převodovku (4. rychlostní stupeň byl "zkrácen", převody 3.80 - 2.12 - 1.41 - 1.08 - 0.83 - Z 3.27, stálý převod 4.22:1). Motor zůstal stejný jako u typu 120 L - označení 125 v tomto případě neznamená větší objem motoru, ale poukazuje spíše na přítomnost pětistupňové převodovky. Bylo vyrobeno 50.041 kusů, poslední sjel z linky 4. ledna 1990 jako vůbec poslední vyrobený vůz řady 742 v Mladé Boleslavi.Výroba byla ukončena roku 1990.

V roce 1983 stodvacítka změnila vizáž,ale i dostala širší rozchod kol.

S volantem se manipuluje lehce.

Dnes už velice slabý motor

Registrace v čr zdroj AUTOSAP

Stav 30.6 2010- 109 937 Ks, model 105l- 76 951Ks

Stav 1.1 2011- 101 677,model 105l- 71 740 Ks

Snadná oprava, jízdní vlastnosti (díky zadnímu pohonu se vyškrábe kamkoliv) ,prostornost, levné náhradní díly, spotřeba, vzhled,
Slabá ochrana posádky,málo topí,motor se často přehřívá,koroze,slabý a hlučný motor,slabá antikorozní ochrana, špatný přístup do zavazadlového prostoru.
 
Časté závady

Koroze- Zejména prahy bývají prorezlé.Mimořádnou roli proto hraje ošetřování dutin,aby koroze nepostupovala tak rychle.

Únik oleje z převodovky- stačí vyměnit těsnící tmely.

Koroze kontaktů v rozdělovači,což způsobuje potíže se startováním.

Často nelze správně seřídit škrtící klapka.

Mezi nejčastější poruchy patří prasknutí těsnění pod hlavou a prasknutí struny plynu.

Základní typ Typová přípona (udává vybavení) Typ motoru Objem motoru, vrtání/zdvih Výkon Točivý moment Max. rychlost Palivo
Škoda 105 S, SP, L, GL 742.10 1046 cm³, 68/72 mm ČSN 33,9 kW, ISO 33,1 kW / 4800 ot/min ČSN 74,5 N.m, ISO 72,8 N.m / 3000 ot/min 130 km/h BA 90
Škoda 120 -, L, GL, LE 742.12 1174 cm³, 72/72 mm ČSN 38,3 kW, ISO 36,7 kW / 5000 ot/min ČSN 85,2 N.m, ISO 82,0 N.m / 3000 ot/min 140 km/h BA 90
Škoda 120 LS, GLS, LX 742.12X 1174 cm³, 72/72 mm ČSN 42,7 kW, ISO 40,5 kW / 5200 ot/min ČSN 90,2 N.m, ISO 85,5 N.m / 3250 ot/min 150 km/h BA 95
Škoda 125 L 742.12 1174 cm³, 72/72 mm ISO 36,7 kW / 5000 ot/min ISO 82,0 N.m / 3000 ot/min 140 km/h BA 91
Škoda 130 L, GL 742.13 1289 cm³, 75,5/72 mm ISO 43,0 kW / 5000 ot/min ISO 97,0 N.m / 2850 ot/min 150 km/h BA 95
Škoda 135 Si, L, Li, GL, GLi 742.135 1289 cm³, 75,5/72 mm ISO 43,0 kW / 5000 ot/min ISO 94,0 N.m / 3000 ot/min 145 km/h BA 91 (olovnatý i bezolovnatý)
Škoda 136 Si, L, Li, GL, GLi 742.136 1289 cm³, 75,5/72 mm ISO 46,0 kW / 5000 ot/min ISO 100,0 N.m / 3000 ot/min 150 km/h BA 96 (olovnatý i bezolovnatý)