Lada Granta

19.08.2011 18:18

Tři úrovně výbavy (Standard, Norma, Lux) a k ní tři motorizace – taková je nabídka Lady Granta pro ruský trh. Všechny motory mají objem 1,6 litru a jejich kombinovaná spotřeba se dle výrobce pohybuje mezi 7,2 a 7,3 l/100 km.

Standard má airbag řidiče, nelakované nárazníky, 13palcová kola a tím výčet základní výbavy pomalu končí. Moderním prvkem jsou světla pro denní svícení. Motor 1,6 8V má výkon 59 kW.

Norma dostane kola o palec větší, lakované nárazníky, výškově nastavitelný volant s posilovačem, palubní počítač, centrální zamykání a elektrické stahování oken. Motor dosahuje 66 kW.

Lux se může pochlubit šestnáctiventilovým motorem se 72 kW. Má také nižší součinitel aerodynamického odporu (0,353 proti 0,367). Ve výbavě nechybí litá kola, ABS, klimatizace nebo vyhřívaná zrcátka a přední sedadla.

Přesná technická data zatím Lada nezveřejnila. Parametry základní motorizace 1,6 8V (59 kW) a 1,6 16V (72 kW) by měly být shodné s modelem Priora.

Od roku 2012 by měla být dostupná i čtyřstupňová automatická převodovka.

Nový model ruské automobilky AvtoVAZ ve výrobním programu nahradí dnes již legendárních dvojici typů 2105 a 2107. Klasický tříprostorový sedan se vyrábí nepřetržitě a prakticky beze změn už 30 let od roku 1980 (ve skutečnosti je ale sám spíš modernizovaným typem 2101, resp. Fiatem 124 ze šedesátých let).

Lada 2105 se přestala vyrábět na konci roku 2010, výroba luxusnějšího provedení 2107 pokračuje v IzhAvto.

 

Ideovými nástupci modelů 2105 a 2107 se sice stala řada Samara a později 110/Priora, všechny tyto modely se ale nadále souběžně vyrábějí, generačně starší typy plní úlohu levnější a jednodušší alternativy. Tuto letitou strategii změní právě Lada Granta

Při pohledu na novinku je zřejmé, že se o žádnou zcela novou konstrukci nejedná. Prezident AvtoVAZ přiznává, že auto sdílí platformu s modelem Kalina, zároveň ale doplňuje, že bude „modernější, bezpečnější a komfortnější“. Zběžné zkoumání prvních fotografií ale odhalí, že s Kalinou sedan (typ 1118) má Granta společnou řadu karosářských dílů. To má pomoci udržet výrobní náklady extrémně nízko. Ruský tisk tvrdí, že obě auta jsou ze 70 % stejná.

Provedené změny dodávají novince modernější vzhled odpovídající současné době, což má být společně s cenou 190.000 až 250.000 rublů, tj. v přepočtu 115 až 150 tisíc korun, hlavní prodejní argument.

 

AvtoVAZ chce s typem 2190 konkurovat především Dacii Logan. Renault, který vlastní Dacii a současně drží významný podíl v AvtoVAZu, zároveň podle neoficiálních informací chce využít techniku Lady Granta pro novou řadu Dacia, jednodušší a levnější, v modelové hierarchii zařazenou pod dvojici Sandero/Logan.