Lada 2104,2105,2107 Socialistický Mercedes

07.08.2011 19:26

 

Lada řady 2104/2105/2107 se prodávala téměř 20 let. V dobách socialismu představovala automobilovou extratřídu, k níž se normální smrtelník dostával obtížně. Dodnes se na našich silnicích pohybuje v hojném počtu.


 

 
Tato Lada bývá sice terčem lehkého úsměvu, ale řada jejích majitelů na ni nedá dopustit. Samozřejmě má jisté nedostatky, kterým by většinou motoristé zvyklí na západní produkci ani nerozuměli. Přesto se zvláště ve variantě kombi těší slušné přepravní kapacitě. Bohužel silně skloněná zadní stěna zmenšuje užitečný objem zavazadlového prostoru. Také velké oblouky blatníků a opěrná lůžka zadních tlumičů „ujídají" jeho velkou část. Na rozdíl od podobných automobilů stejné třídy zadní opěradlo není dělené a dá se sklopit pouze celé. Často také nenajdeme místo, kam by se dalo odložit zadní plato. Kvůli nekvalitnímu větrání se silně zamlžují a namrzají skla pátých dveří a zadní boční okna. Proto je velice nutné, aby správně fungovalo elektrické vyhřívání skla pátých dveří. Charakteristické „žigulácké“ topení musí vyhřívat veliký vnitřní prostor, kvůli tomu je v kombi hlavně na zadních sedadlech o něco chladněji než v sedanu. Lada 2104 má ale celou řadu předností. K nim patří prakticky ideální ložná výška, práh pátých dveří je umístěn na úrovni podlahy, což značně usnadňuje nakládání i vykládání zavazadel. Nenáročné plastové obložení podlahy zavazadlového prostoru je mnohem praktičtější než koberečky v dražších vozech kombi. Objem zavazadlového prostoru je zcela dostačující pro rodinné účely. Neměli bychom však zkoušet, co všechno vydrží: užitečná hmotnost 305 kg deklarovaná v technickém průkazu je skutečnou mezí možností. Karoserie i zadní náprava totiž velmi trpí, když je vůz intenzivně přetěžován. Pokud musíte převézt velmi těžké předměty, určitě se je nesnažte všechny umístit na zadní převis. V takovém případě raději složte zadní sedadlo a rozložte náklad rovnoměrně před i za zadní kola.

Pro práci i rodinu

U Lady se vyplatí mít na paměti, že často pro stav vozu nejsou rozhodující ani rok výroby, ani počet ujetých kilometrů. Daleko důležitější je, v jakých podmínkách se vůz využíval. Například kus vyrobený v roce 1988, který sloužil jako rodinný vůz a v zavazadlovém prostoru převážel jen dětský kočárek, velkého psa a jednou za život nový televizor, bude jistě mnohem zachovalejší než o deset let mladší exemplář, v němž živnostník každodenně převážel zboží z velkoobchodu. Díky trvalému přetěžování se mohou objevit únavové trhliny na nosnících, prohýbá se zadní nápravnice, sedají pružiny zavěšení. Pouhým pohledem se prohnutí nápravy nedá odhalit. Přesto při pohledu na spodek vozu můžeme najít nějaké stopy nemilosrdného využívání. Všimněte si, zda jsou nad pružinami „dorazy“. Pokud tam jsou a zadní část vozu se nenadzdvihuje, pak jsou pružiny unavené. Dalším varovným signálem jsou deformované gumové zarážky. Nejhorší je, když narazíte na vůz, který byl obnoven po vážné nehodě. Náraz zezadu má pro kombi horší následky než pro sedan. Dojde totiž k narušení geometrie střechy, okenních rámů a zadních dveří. Proto je při koupi ojeté „čtyřky“ bezpodmínečně nutné zkontrolovat, zda se všechny dveře normálně otevírají i zavírají.
Čtyřválcový motor se z původní třináctistovky vyšplhal až na objem 1,7 l.

Na motor je spoleh

Čtyřválcový motor je spolehlivým a bezporuchovým „tahounem“ 60 000 km, tedy více než trojnásobek záruční vzdálenosti. Čas od času se mění filtr, olej a další drobnosti. Samozřejmě se seřizují ventily a napnutí řetězů. Celkově pohonná jednotka odpracuje více než 100 000 km a nepřipraví žádná nepříjemná překvapení, výjimkou nejsou ani vozy s 200 000 km na počítači ujeté vzdálenosti. Podvozek už se tak pochválit nemůže: poměrně rychle odcházejí poloosy. Pak začíná pískat výfukové potrubí mezi rezonátorem a tlumičem hluku. Samotný výfuk se pohříchu brzy podobá řešetu a musí se vyměnit. Řízení je docela v pořádku, což se však nedá říci o brzdové soustavě. Pár předních čelistí vydrží tak 20 000 km, spolu s nimi bývá potřeba vyměnit brzdové kotouče, zadní čelisti i stářím popraskané hadičky. Ty sice celou svou dobu životnosti odpracují spolehlivě, ale právě proto by bylo velmi nebezpečné jim nevěnovat pozornost okamžitě po ujetí garantovaných 50 tisíc kilometrů. Mohlo by to být opomenutí, které by se vymstilo havárií s velmi smutnými následky.

Slabiny

Po ujetí 80 tisíc kilometrů začíná téci „horká sprcha“ z kohoutku topení. Touto dobou to potkává skoro všechny vozy ruské značky. Proto je lepší raději s předstihem vyměnit zúženou membránu nebo celý kohoutek a také „seschlé“ gumové hr-dlo chladicího systému. Skoro sto tisíc kilometrů vydrží nápravy, pak se kvůli přirozenému opotřebování musejí vyměnit kulaté opěry přední nápravy, všechny hlavice táhel řízení, pryžo-kovové silentbloky ramen přední nápravy a výztuhy zadní nápravy. Podotýkáme, že únava materiálu se dostaví opravdu až po intenzivním každodenním provozu jak v zimě, tak i v létě. To se samozřejmě neblaze projevuje na stavu karoserie. Obzvláště silně to pocítí rám předního skla, kapota pod maskou chladiče a dveře kolem klik. Zato na namáhaných dílech karoserie (nosníky, prahy, sloupky) se rez objevuje méně, což je dobré znamení. Obecně platí, že varianta 2107 je odolnější vůči korozi než typ 2105. Přece jen „sedmička“ určená hlavně pro export byla daleko pečlivěji a kvalitněji provedena než tuctová „pětka“. Proto při koupi klasického sedanu Lada vyhledávejte modifikaci 2107.

Interiér se neměl zač stydět

Kdo měl v té době žigulíka,tak ten už něco znamenal

Historie modelu


 

1981 Uveden sedan 2105 s motorem 1.3 (48 kW/65 k)
1983 Lépe vybavený a trochu vzhledově odlišný sedan 2107 s motorem 1.5 (55 kW/75 k)
1985 Kombi 2104 s motorem 1.3 (48 kW/65 k)
1989 Silnější motor 1.5 (55 kW/75 k) pro základní sedan (nyní nazývaný 21053), přepracovaný agregát 1.5 s katalyzátorem (52 kW/71 k) pro kombi 21043
1995 Ukončení výroby sedanu 21053, nový motor 1.7i se vstřikováním paliva (62 kW/84 k) pro sedan 21074 a kombi 21044
1996 Ukončení výroby kombi 21043
1998 Ukončení výroby sedanu 21074
1999 Zahájení prodeje sedanu 2110

2000

2011

Kombi 21044 nahrazeno novým kombi 211

Ukončení výroby slavného žigulíka

 

Silný motor,spotřeba,zvuk,prostornost,levné ND,snadná údržba,silné brzdy                                     

 

Koroze karoserie,částé poruchy elektriky,únik oleje