Lada 1200 Klasika žánru

18.02.2011 15:00

 Země- Rusko (SSSR)

Počet vyrobených kusů- 650 000

Město výroby- Togliati

Cena- 58 000 Kčs, combi - 66 000 Kčs, Lada 1500- 74 000 Kčs

Počet prodaných kusů v ČSSR- 156 000 do roku 1982

V roce 1966 byla dohodnuta spolupráce mezi sovětskou vládou a automobilkou Fiat za účelem vybudování továrny a následné produkci vozu na základě licence. Jako místo pro novou továrnu bylo vybráno povolžské město Togliatti, pojmenované v roce 1964 po předsedovi italské komunistické strany Palmiru Togliattim. Za čtyři roky od podepsání smlouvy byla za pomoci italských odborníků dostavěna rozlehlá a moderní automobilka, která se již v druhé polovině 70. let stala hlavním producentem osobních automobilů v zemi.

Vůz se začal na domácím trhu prodávat od srpna roku 1970, světová premiéra proběhla na počátku roku 1971 na autosalonu v Bruselu. základ modelu 2101 byl vybrán Fiat 124, který byl v roce 1967 zvolen evropským autem roku. Od modelu 124 se však finální vůz v mnohém odlišoval, což bylo dáno nutností přizpůsobit automobil náročným podmínkám sovětských, potažmo ruských silnic především ve venkovských oblastech. Bylo nutné vyztužit samonosnou ocelovou karoserii, což se projevilo např. na tlustší střeše či silnějších sloupcích. Změnami prošel také podvozek. Poháněná zadní tuhá náprava byla odlehčená dvěma dvojicemi podélných ramen s panhardovou tyčí napříč. Vpředu zůstala nezávisle odpružená přední náprava. Vůz dostal také odolnější pérování a především brzdy, které byly na původním voze sice všechny kotoučové, které ovšem v náročných podmínkách ruských cest snadněji ztrácely účinnost, a proto se u zadních kol přistoupilo k nainstalování spolehlivějších bubnových brzd.

Zcela odlišným od modelu 124 byl také motor, kterým byl podélně uložený čtyřválec OHC o objemu 1 198 cm3. Výkon 44 kW (60 koní) byl přenášen čtyřstupňovou manuální převodovku na zadní kola. 955 kg těžký vůz dosahoval maximální rychlosti lehce přes 140 km/h. Pětimístný automobil s karoserii sedan nabízel úložný prostor 380 litrů.

 

 

POpulární verze combi

 

 VAZ 21011

V letech 1974 až 1981 se vyráběl modernizovaný model 21011 na základě 2101, jehož výroba probíhala souběžně. Mimo SSSR se model prodával jako Lada 1300. Největší odlišností bylo použití upraveného čtyřválce s objemem zvětšeným na 1 294 cm3, díky čemuž se maximální rychlost zvýšila na 145 km/h. Lehké změny se dotkly také exteriéru. Na předním čele vozu přibily dvě dvojice horizontálně orientovaných otvorů pro přívod vzduchu a změněna byla také maska chladiče. Klasické nárazníky byly doplněny pryžovou lištou. Přibylo také nové větrání na bocích karoserie a zadní světla. V interiéru se změnilo barevné tónování přístrojového panelu z černé na světle šedou a palubní deska dostala plastový dekor imitující dřevo. Klakson se přesunul na volant.


 

Od roku 1972 se vyrábělo také kombi VAZ 2102, které bylo až na karoserii shodné se standardním 2101. Jednalo se o první automobil s karoserií kombi vyráběný v automobilce VAZ . Jako základ opět posloužil licenčně poskytnutý Fiat 124, nyní s karoserií kombi jménem Familiare, na němž proběhly stejné změny jako u původního modelu 2101.

Praktický pětidvéřový vůz byl narozdíl od sedanu o 14 mm kratší ,o 18 mm vyšší a o 40 kg těžší. Palivová nádrž měla o 6 litrů větší objem a plnila se narozdíl od výchozího modelu zleva. Automobil dosahoval průměrně maximální rychlosti 135 km/h. Jelikož měl vůz sklápěcí zadní sedadlo, mohl se zavazadlový prostor zvětšit až na 1 450 litrů. Hrana zadních výklopných dveří byla v jedné rovině s podlahou, což usnadňovalo užívání úložného prostoru zejména při manipulaci s těžšími břemeny. Také kombi se prodávalo od roku 1978 i se silnější variantou motoru 1,3 litru jako VAZ 21021 (Lada 1300 Combi). Již o rok dříve se dalo na některých trzích pořídit i s 1,5 litrovým motorem z modelu 2103, díky čemuž dostalo název 1500 Combi. Zajímavostí je elektromobil VAZ 2801 Elektro (Электро), který vznikl v sérii pouhých 47 exemplářů.

Model kombi přežil mateřský typ 2101 o necelé 2 roky, přestal se vyrábět v roce 1985, kdy jej nahradil modernější VAZ 2104. Jeho produkce se první rok překrývala se starším 2102, kterého se za 13 let vyrobilo přes 650 000 kusů.

Kapalinou chlazený 4válec

snádná údržba,levné náhradní díly,vzhled,prostornost,silný motor.
 
nepříliš vysoká kvalita spracování,koroze,spotřeba,slabé brzdy.
Časté závady a údržba

Motory klasických automobilů VAZ jsou nenáročné na údržbu i opravy,vyžadují však pravidelnou kontrolu úrovně oleje,stavu těsnění a podložek.Nevyplatí se zapomínat na chladící soustavu.

Přední závěs je nezávislý na dvou ramenech.Vyžaduje opravu po 60 000 km,v těžkém terénu i dříve.Pozornost je nutno také věnovat kulovým čepům.

Děravé nebo silně skorodované prahy jsou známkou velmi špatného stavu karoserie.Někteří chytráci dovedou zalepit díry laminem a zatřít lakem.

Známou vadou všech modelů VAZ jsou nekvalitní kliky u dveří,které v zimě zamrzají a po zimě se zasekávají.Lze to vyřešit pomocí speciálního mazadla.

LADA 1200,je lepší pokud jde o elektrické rozvody než novější pětky a sedmičky.4asté závady se vyskytují na pojistkách a kontaktech vnějšího osvětlení.

Ložiska zadní nípravy často trpí v nerovném terénu a jejich výměna je poměrně náročná.Obvykle se vyměňuje celá polonáprava spolu s ložiskem.