Dacia Lodgy časopis Autohit

02.08.2012 19:18

Dacia Lodgy 1.6 Arctica: diskontní MPV

Po uvedení Loganu MCV se automobilka Dacia prezentuje dalším levným MPV. Model Lodgy zákazníky láká na obrovský zavazadelník, levnou pořizovací cenu a dobré jízdní vlastnosti. Pravdu jsme zjišťovali za volantem Lodgy 1.6 8V.

Dacia se v rukou Renaultu vyšvihla do netušených pozic. V zemích východní Evropy jdou modely rumunského výrobce doslova na dračku, protože snoubí jednoduchou techniku, nenáročné motory a vysokou užitnou hodnotu. A jak lze vyčíst z prodejních čísel, podobný trend začíná nabírat momentum také v zemích střední a západní Evropy, tedy v krajích, kde se majitelům Dacií ještě před nedávnem hlasitě smáli.

 

Pět i sedm míst

Posledním přírůstkem do rodiny Dacia je velkoprostorové MPV Lodgy, které se však montuje nikoliv v Rumunsku, ale v nově otevřeném závodě v marockém Tangeru. Místo výroby ve vás nemusí vzbuzovat nedůvěru, protože Dacia Lodgy je velmi dobře zhotovené auto. Ano, okamžitě je vám jasné, že takové plasty se nosily asi před dvaceti lety a některé výlisky mají k původně zamýšlenému tvaru o něco dál.

Ale třeba taková středová konzole s černě lakovaným výliskem vypadá velmi dobře. Celkově tedy interiér nevypadá vůbec špatně. Jenže, a tady narážíme na první zádrhel, aby Lodgy vypadala uvnitř alespoň tak jako námi testovaná verze, musíte zvolit vyšší úroveň výbavy. Sice všude slýcháte, že Lodgy stojí v základu 214 tisíc korun, jenže takové auto si opravdu pořídí málokdo. Moderní evropský zákazník je zhýčkaný určitým standardem a základní Lodgy vás úrovní výbavy pošle o několik desetiletí nazpět.

Námi testovaný kousek byla druhá nejvyšší výbava Arctica za 249 900 Kč. Máte-li v plánu utratit o trochu víc, než je základní cena, překvapí vás nabídka příplatků, za které si Renault, pardon Dacia, účtuje velmi rozumné peníze. Tak například – věděli jste, že Lodgy může být vybavena multimediálním systémem, jenž umí nejen přehrávat hudbu, ale také pomocí bluetoothu telefonovat? A to za nějakých 10 800 korun! Takové prvky jsou vítaným bonusem.

Ovšem Dacia Lodgy je především o prostoru a v tomto ohledu všem kritikům docházejí argumenty. Protože takový vnitřní prostor, co nabízí Lodgy, nenajdete nikde jinde. Základní pětimístné uspořádání (Lodgy je k mání také jako sedmimístná varianta) nabízí 827 litrů, což je hodnota, která prostě ohromuje. Nehledě na to, že zavazadelník má nakládací hranu příjemně nízko a díky pravidelnému otvoru se předměty dovnitř nakládají jedna báseň. Víko pátých dveří se vyklápí

Stejná platforma

Pakliže druhou řadu sedadel z vozu zcela vyjmete (proces není obtížný, ale dělená lavice není v základu a jednotlivé části něco váží), vznikne nákladový prostor o objemu 2617 litrů! Tohle číslo deklasuje úplně všechny konkurenty, a to včetně S-Maxu nebo Touranu. Za druhou lavicí se nachází schod, který by ale neměl v ničem překážet. Zavazadelník Dacie Lodgy si přímo říká o dřevěnou konstrukci, která vytvoří rovinu, a vy s takto vybaveným autem můžete cestovat po celé Evropě.

Lodgy jezdí na totožné platformě jako Duster nebo Logan MCV. Výrobce ji označuje B0 a ti, co mají dvojkové Clio, dobře vědí, o čem je řeč. Tato nenáročná a hlavně levná platforma využívá vpředu zavěšení pseudo McPherson a vzadu torzní příčky původně z Kangoo druhé generace. Na hladkých silnicích se Lodgy chová neutrálně a podvozek o sobě nedává prakticky vůbec vědět. Situace se mění ve chvíli, kdy jedete po typicky české silnici.

Rázy od podvozku jsou chvílemi hodně nepříjemné, třebaže karoserie je dobře pohlcuje a v interiéru nic nevrže a neskřípe. Zda bude situace stejná i po ujetí 100 000 km, nelze s určitostí říci. Spíše si myslíme, že ne. Tak nebo tak, výměna dílů bude rychlá, třebaže na výměnu či opravy se dnes nehraje. Rozbije se to? Vyhodit! Vždyť to stálo jen čtvrt milionu.

Dacii Lodgy si nikdo nebude kupovat kvůli jízdním vlastnostem. Tlumiče a perování jsou nastaveny s ohledem na jízdní komfort a na okresních silnicích vám novinka dá zavzpomínat na stará francouzská auta. Tomu napomáhají pohodlná sedadla jak vpředu, tak vzadu. Mají kratší sedáky a nepříliš vymezené boční vedení, jinak jim nelze nic vytknout. Jakmile nájezdovou rychlost trochu přeženete, Lodgy se okamžitě stává velmi nedotáčivým a nejistým vozem. I tak je pro nás největším zklamáním řízení. Sloupek je od vyšších úrovní výbav stavitelný výškově, nicméně tupost řízení je prostě neomluvitelná. Situaci nenapomáhá 3,3 otáčky od dorazu k dorazu. Tohle prostě jsou klíčové prvky, které šly řešit lépe.

Vzadu pouze bubnovky

Ve snaze co nejvíce ušetřit se Dacia rozhodla použít kotoučové brzdy pouze vpředu a vzadu vsadila na bubnové. To se při celkové hmotnosti naloženého vozu 1800 kg (věříme, že Lodgy bude muset převážet i větší nálože) a hmotnosti brzděného přívěsu 1400 kg jeví jako šetření na nesprávných místech. Při nulovém zatížení nemají brzdy potíže.

Pod kapotou testovaného modelu pracovala osmiventilová šestnáctistovka K7M 112, jejíž skromný výkon 61 kW a 134 N.m točivého momentu s nenaloženým vozem, vážícím i s řidičem nějakých 1165 kg, velkou práci nemají. Jak se bude motor chovat při plném zatížení jsme bohužel nevyzkoušeli. Motor se sbírá hezky odspodu, do vyšších otáček se mu dvakrát nechce. Osmiventil rozhodně nepatří mezi extra kultivované a tiché motory, ovšem v porovnání s Loganem MCV je hluk úplně jinde. Za výrazné zlepšení vděčíme především silnější a lepší izolaci mezi motorovým prostorem a kabinou a také silnějším sklům.

Spotřeba, nikoliv jízdní vlastnosti, bude to, co vás na tomhle motoru zajímá nejvíce. Pak tedy vězte, že zážehová šestnáctistovka je extrémně háklivá na styl jízdy a nepatří mezi úsporné motory. Například na dálnici nás svou žíznivostí vyloženě šokovala. V nabídce je dvojice vznětových motorů 1.5 dCi a myslíme si, že nafťák bude lepší volba. Když už nutně chcete zážehový motor, počkejte si na downsizingové turbo 1.2 TCe, které by mělo dorazit během několika málo měsíců. Protože průměrná spotřeba pod hranicí 9 litrů se nám ani za mák nelíbí. A to jsme vzhledem k povaze vozu nebyli na plynový pedál bůhvíjak horliví.

Lodgy, nebo starší Caddy?

Takže co je Dacia Lodgy vlastně zač? Podle nás jde o velmi průměrné auto s nadprůměrným zavazadlovým prostorem a skvělou cenou, kterou však nutné příplatky mírně navýší. Lodgy je přesně ten typ auta, který ve vás vyvolá vnitřní debatu, zda opravdu koupit nový automobil nebo VW Caddy z roku 2009 se 70 tisíci na tachometru. Ne, Caddy není tak prostorný jako Lodgy, ale zpracování a jízdní vlastnosti hovoří v jeho prospěch. Tuhle hádanku rozřeší až prodejní čísla. My si myslíme, že u nás se Lodgy dařit bude.

 

 

Dacia Lodgy 1.6 Arctica: diskontní MPV - hodnocení

Motor: Atmosférický zážehový 4válec: OHC, 8V
Zdvihový objem 1598 ccm cm3
Max. výkon 61 kW kW/k
při otáčkách/min 5 000
Max. točivý moment 134 N.m N.m
při otáčkách/min 2 800
Max. rychlost 160 km/h km/h
Zrychlení 0-100 km/h 14,5 s s
Počet převodových stupňů 5
Pohotovostní hmotnost 1090 kg
Zavazadelník 827 l m3
Spotřeba paliva (město/mimo/kombinace) 9,4/5,7/7,1 l/100km
Rozměry délka/šířka/výška/rozvor 4498/1751/1679/2810 mm mm
Cena 267 200 Kč Kč
Rozvor náprav 2810 mm mm
Poháněná kola přední
Maximální nosnost 710 kg kg
Vrtání 79,5 mm mm
Zdvih 80,5 mm mm
Kompr. poměr 9,5:1
Brzdy vpředu kotoučové, vzadu bubnové
Převodovka manuální 5stupňová
Počet válců/ventilů 4 / 8
obrovský vnitřní prostor, nízká pořizovací cena, komfortně nastavený podvozek, solidní odhlučnění kabiny, sedmimístná verze v nabídce, luxusní příplatkové prvky za rozumnou cenu
tvrdé a nepříliš kvalitní plasty, zoufalé řízení, malá zrcátka, spotřeba při zatížení, krátké sedáky, trvanlivost s velkým otazníkem