Dacia 1310 Nesmrtelná legenda
Dnes už u nás jezdí málo těchto dacii,protože je u nás oblíbená škoda 120l která se objevuje stále v hojném počtu.Dacii 1310 najdete hlavně v Rumunsku kde je na každém rohu.Byla třetím autem vyráběným v Pitesti (přesněji v Colibasi), ale prakticky šlo o pouhý facelift předchozího modelu Dacia 1300.
Předek vozu dostal čtyři nové kulaté světlomety utopené ve svislé „masce“, místo původních dvou obdélníkových. Přední blinkry se přesunuly do nárazníku, který byl výše posazen. Zadní světla se zvětšily. Měly již zabudované „zpátečky“ a přípravu pro mlhovky.
Palubní deska byla též přepracovaná dle francouzské předlohy – sdružení všech „budíků“ dohromady. A výplně dveří také nezůstaly bez povšimnutí. Základ vozu tvoří samonosná ocelová karoserie. Nosnou část tvoří prahy, všechny sloupky, střecha, na přední části jsou to tzv. vlaštovky, na kterých drží motor a přední náprava, a v zadu jsou to nosíky, na který je přichycená na třech místech zadní náprava.Přední kola jsou nezávisle zavěšena, každé z nich je na dvou ramenech. Spodní trojúhelníkové drždí na kastli dvěma čepy narozdíl od horního, které je menší s jedním čepem. Na horní rameno je pomocí spojovačky chycen stabylizátor spojující obě přední kola. Dále je na horním rameni spojovačka ke kastli. Tlumič je taky přichycen na horní rameno a prochází vinutou pružinou, která je mezi podběhem a pružinovým lůžkem držícím na spodní části tlumiče. Přední brzdy jsou kotoučové neventilované - čelistníky jsou posuvné s jedním válečkem. Řízení je hřebenové. Je tuhá na třech místech uchycená. Nejmasivnější je uprostřed, jde o trojúhelníkové rameno dvěma body chyceno ke kastli a jedním k ose. Zbylé dvě uchycení jsou tzv. šavle, které jsou na krajích. Odpružení tvoří rovněž vinuté pružiny a tlumiče. Stabilizátor umístněn na vnitřní strany šavlí. Zadní brzdy jsou bubnové a jsou opatřeny omezovačem. Motor je oproti škode 120l uložen v předu a náhon je na přední kola. Jde o motor z Dacie 1300. Byl osazen též jedním jednokomorovým karburátorem Weber.
Převodovka byla podélně za motorem směrem do interiéru, a tím stejně jako motor přispívala k dobrému rozložení váhy a dobrý jízdním vlastnostem. Počet rychlostních stupňů bohužel nevím, ale myslím, že to byl stále „čtyřkvalt“ a také poháněl přední osu.
Spojka byla velice vysoko a měla nepřesné řazení
Vodní chladicí soustava byla naprosto dostačující. Motor se vždy uchladil, jak při extrémních vedrech či při podávání enormních výkonů. Je vyzkoušeno, že vůz může jet několik hodin maximální rychlostí a přesto se uchladí. Dnes je to standard, ale dříve to byly spíše vyjímky.
Musím říct že tyto vozy budou na Rumunských silnicích brázdit jěšte hodně dlouho a to modely jěště mnohem novější.Já jsme v 1310 jel.
Technické ůdaje-Čtyřdvéřový čtyř až pětimístný osobní vůz, motor vpředu a pohon předních kol. Řadový čtyřválec OHV s objemem 1289 cm3, vrtání 73 mm a zdvih 77 mm, komprese 8,5. Výkon DIN 39,7 kW (54 k), SAE 44,2 kW (60 k) při 5250 ot/min, točivý moment 92,2 Nm (DIN), 95,1 Nm (SAE) při 3000 ot/min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 2441 mm, hmotnost hmotnost 910, 410, 1320 kg (pohotovostní, užitná, celková). maximální rychlost 140; 145 km/h (dle rozměru pneu 145; 155) a zrychlení na stovku za 17,1 s.článek o dacii 1310 z roku 1987 najdete ve srovnávacích testech.Pokud vás nějaká dacia1310 zaujala musíte zajet do rumunska tam jich pořídíte spousty
Dacia z roku 1994.Něco jako náše škoda favorit
verze combi
Rok 1999
Motor z 1310 rok výroby 1996
Interiér z nové dacie 1310 rok 1999
Cena,prostor,snadná oprava,jízdní vlastnosti
strohý interiér,hlučný motor,nízká bezpečnost